Followers

Monday, February 7, 2011

Cerita anak kecil dalam JAMBAN


Ini kisah tentang seorang perempuan
Seorang gadis yang masa itu masih kecil dan perawan

Pejamkan mata yang bayangkan saja situasinya
berada didalam suatu tempat kecil terpuruk
yang kau namakan JAMBAN

Aku tidak tahu tentang kamu-kamu
Aku tidak tahu apa cerita kamu
Tapi ini cerita aku maka dengarkan
Ambil mata kamu dan paku

Dengar cerita aku disuatu masa
Ketika dahulu di suatu masa
Menangis sendiri disuatu masa
Tentang diri sendiri disuatu masa

Aku dibesarkan dimanja disayang
Aku dibesarkan dengan segala rasa
Aku dibesarkan dengan penuh cinta
Aku dibesarkan biasa saja

Ayah bonda kenapa bohong?
Kenapa engkau hendak bohong?

Dulu dikata akulah raja
Puteri jelita
Sekalian rakyat jelata akan menceburui jiwa aku
Tapi ayah bonda dunia tidak mahukan jiwa aku
Yang dihendakkan cuma wajah dan rupa saja

Wahai ayah bonda kenapa engkau bohong saya?

Aku dibesarkan sebagai seorang gadis yang gemuk pendek
Busuk tak cerdik
Aku dikatakan orang
"Hey babi, kenapa engkau sangat jelik?"

Wahai ayah bonda kenapa dibohong?
Aku ini bukan disini
Tempat aku tak sepatutnya dibiar di luar pergi

Aku patut disimpan disuatu tempat 
Dimana cuma ada ayah ibu
Dimana mereka kan sayang aku

Untuk siapa aku ?
Untuk siapa aku ?

Bila aku keluar aku di keji
Bila aku diluar aku di maki
Kerana yang dimahukan cuma wajah rupa seri

Ayah bonda kenapa bohong saya?
Ayah bonda kenapa tak cerita?

Dunia tempat kejam
Dunia macam-macam

Depa tak suka saya
Depa tak cinta saya

Kenapa ayah? Kenapa bonda?
Tak dikhabarkan yang mereka-mereka
Yang tak sukakan siapa saya
Yang hendak dari dulu menjadi saya

Mereka hendak saya jadi cantik
badan jelita
Tapi itu memang bukan saya, bukan saya
Bukan saya

Maka apakah aku harus pergi?
Duduk dirumah dan terus mati?
Apakah aku bukan disini
Tak akan pergi, tak akan pergi

Dunia memang kejam
Dunia macam-macam

Tapi jangan sedar
dengarkan semua kata mereka

Dunia tempat kejam
Dunia macam-macam

Tapi janganlah engkau percaya kata mereka
Biar kita begini saja
Buruk, Gemuk
Besar, Cantik

Biar saja diri kita
Cantik, Molek
Hodoh, Jelik

Siapa kita itu kita
Cinta saja jiwa kita

Kalau mereka tak suka
Pergi mampus tak apa
tak apa
tak suka tak apa
ini sisa sisa rasa
rasa jiwa yang luka

- fynn jamal -




No comments:

Post a Comment